دانستنی های حقوقی

طلاق توافقی چیست؟ + مراحل طلاق توافقی درسال 1402

طلاق یکی از امور حقوقی است که فرایندی طولانی و پیچیده دارد. زوج‌هایی که می‌خواهند برای باطل کردن عقد دائم درگیر مراحل قانونی طولانی نشوند، به‌صورت توافقی از هم جدا می‌شوند. آیا می‌دانید طلاق توافقی چیست و زوج‌هایی که قصد انجام آن را دارند بر سر چه مسائلی باید با هم توافق کنند؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کامل و جامعی درباره طلاق توافقی در اختیار شما قرار دهیم.

طلاق توافقی چیست؟

تعریف طلاق توافقی

پرسش مشترک کسانی که با قوانین و تصمیمات دادگاه خانواده آشنایی ندارند، این است که طلاق توافقی چیست. در پاسخ به این افراد باید بگوییم، وقتی زوجین در زندگی مشترک سازش و تفاهم ندارند و قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، بر سر مسائل حقوقی باهم توافق می‌کنند تا طلاق زودتر انجام شود.

حالا که متوجه شدید طلاق توافقی چیست، بهتر است بدانید در طلاق توافقی زوجین باید بر سر مسائلی مانند مهریه، اجرت‌المثل و نفقه، حضانت فرزندان، استرداد جهیزیه و نحوه ملاقات با فرزندان با هم توافق کنند.

و همینطور که می دانید در شهر های تهران و کرج آمار طلاق متاسفانه بسیار زیاد می باشد و از سمت دولت هم در این خصوص اقداماتی انجام شده است اما درصد بالایی قابل پیشگیری نمی باشد، به همین دلیل در مورد طلاق توافقی باید یک وکیل خبره و حرفه ای داشته باشید که بتوانید طلاق شمارا با کمترین آسیب چه از طرف زن و چه از طرف مرد انجام دهد، پیشنهاد ما بهترین وکیل طلاق توافقی در کرج و یا بهترین وکیل طلاق در کرج می باشد که فعالیت این وکیل های خبره و کارکشته محدود به کرج نمی باشد و در استان تهران هم به صورت حرفه ای فعالیت خود را انجام یمدهند.

مزایای طلاق توافقی چیست؟

برخی از افراد نمی‌دانند طلاق توافقی چیست و چه مزایایی دارد. موارد زیر برتری‌های توافق زوجین بر سر مسائل حقوقی زندگی مشترک نسبت به جریان عادی طلاق است.

  • صدور حکم طلاق در مدت زمان کوتاه

وقتی یکی از زوجین درخواست طلاق داشته باشد، باید رفت و آمدهای مکرری به دادگاه خانواده داشته باشند و زمان طولانی و هزینه زیادی را صرف کنند تا رای طلاق صادر شود. اما با تفاهم و توافق زوجین بدون اینکه انجام اقدامات قانونی طول بکشد یا اینکه چند ماه منتظر صدور حکم باشند، می‌توانند کارهای طلاق را انجام دهند.

  • طلاق توافقی بدون نیاز به حضور در دادگاه

زوجینی که فرصت حضور در جلسات دادگاه خانواده را ندارند یا اینکه به هر دلیل دیگری تمایل به حضور در جلسات ندارند، می‌توانند مراحل طلاق توافقی را به یک وکیل باتجربه و زبده بسپارند.

  • طلاق توافقی با کشمکش کمتر

در طلاق توافقی زوجین کشمکش کمتری را تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود از لحاظ روحی و عاطفی ضربه کمتری بخورند. همچنین در صورتی که زوجین فرزندی هم داشته باشند و بخواهند از طریق طلاق توافقی برای جدایی اقدام کنند، فرزندان شاهد برخورد از روی کدورت والدین نخواهند بود.

مراحل طلاق توافقی کدام است؟

برای انجام امور حقوقی باید با مراحل انجام آن آشنایی داشته باشید. برای اینکه بدانید طلاق توافقی چیست باید اطلاعات کافی در مورد مراحل آن داشته باشید. مراحل طلاق توافقی شامل موارد زیر است.

  1. ارائه درخواست طلاق توافقی

زوجینی که قصد طلاق توافقی دارند، باید به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنند و طرح دعوی و دادخواست تکمیل کنند. طرح دادخواست باید در دادگاه شهر سکونت انجام شود. در صورتی که شهرستانی دادگاه خانواده نداشته باشد، دادخواست باید به دادگاه عمومی صالح ارائه شود.

  1. شرکت در جلسات مشاوره

دومین مرحله طلاق توافقی، شرکت در کلاس‌های مشاوره خانواده است. اجبار برای حضور در این کلاس‌ها به‌دلیل امکان ایجاد مصالحه و سازش بین زوجین است. به‌طور معمول 5 جلسه مشاوره برای زوجین تعیین می‌شود و تا حد امکان بازه‌ زمانی چند ماهه به این کار اختصاص داده می‌شود تا در صورت امکان نظر زوجین تغییر کند. البته زوجینی که تصمیم جدی برای طلاق داشته باشند می‌توانند با کمک وکیل با تجربه این فرایند را تا حد امکان کوتاه کنند یا اینکه در جلسات شرکت نکنند.

  1. تنظیم توافق‌نامه طلاق

در صورتی که می‌خواهید بدانید طلاق توافقی چیست، باید با مهم‌ترین مرحله آن، یعنی تنظیم توافق‌نامه طلاق آشنا شوید. توافق‌نامه سندی است که تصمیمات زوجین درباره تمام حقوق مالی و غیرمالی مانند اجرت‌المثل، مهریه، نفقه و حق حضانت فرزندان در آن ثبت  و با امضا به دادگاه ارائه می‌شود.

اگر در تنظیم توافق‌نامه سهل‌انگاری صورت بگیرد، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای هر کدام از طرفین ایجاد شود. به‌همین دلیل این مرحله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله طلاق توافقی است.

  1. ارائه گواهی پزشکی قانونی

طلاق توافقی با رضایت زوجین انجام می‌شود، اما برای اطمینان از باردار نبودن خانم باید گواهی عدم‌بارداری به دادگاه و سپس به دفتر طلاق ارائه شود؛ اما وقتی زوجه یائسه است نیازی به دریافت این گواهی وجود ندارد.

همچنین در مواردی که زوجین مدعی عدم نزدیکی هستند، زوجه به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود تا گواهی بکارت دریافت کند. در این‌صورت می‌تواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند.

  1. ارجاع به دادگاه

قاضی پرونده مدارک ارائه شده برای طلاق توافقی و شرایط توافق را بررسی می‌کند و بر اساس آن حکمی را در اختیار زوجین قرار می‌دهد تا به دفاتر طلاق ارائه کنند. زوجین سه ماه فرصت دارند تا رای دادگاه و مدارک مورد نیاز را به دفاتر طلاق ارائه کنند تا صیغه طلاق جاری شود.

بهتر است بدانید اگر در جلسه دادگاه یکی از زوجین یا وکلای آن‌ها مرتکب خطایی شوند که نشان دهد زوجین با هم توافق ندارند، قاضی رای طلاق یا گواهی عدم سازش را صادر نمی‌‌کند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

پس از اینکه دانستید طلاق توافقی چیست، باید اطلاعاتی هم در مورد مدارک مورد نیاز برای انجام اقدامات قانونی طلاق داشته باشید. موارد زیر مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی است.

  • اصل شناسنامه زوجین
  • اصل عقدنامه ازدواج
  • فتوکپی کارت ملی زوجین
  • صورت‌جلسه توافقات زوجین
  • آزمایش عدم بارداری
  • گواهی شرکت در جلسه مشاوره خانواده

اقدامات قانونی طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

با دانستن اینکه طلاق توافقی چیست و موجب کوتاه شدن زمان لازم برای اقدامات طلاق می‌شود، این سوال مطرح  می‌شود که منظور از این زمان کوتاه چقدر است و زوجین در چه مدتی می‌توانند صفر تا صد کارهای طلاق توافقی را انجام دهند.

مدت زمان مورد نیاز برای انجام طلاق توافقی بستگی به این دارد که با کمک وکیل بخواهید کارهای طلاق را انجام دهید یا اینکه خودتان به‌تنهایی کارها را انجام دهید. قاعدتا وقتی وکیل انجام مراحل قانونی طلاق را به‌عهده می‌گیرد نسبت به وقتی که زوجین بخواهند خودشان کارها را انجام دهند، سرعت انجام اقدامات بیشتر می‌شود.

همچنین مهارت و تجربه وکیل هم در سرعت انجام اقدامات تاثیرگذار است. به‌طور معمول بین دو تا 6 ماه طول می‌کشد تا مراحل قانونی طلاق توافقی انجام شود.

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

در صورتی که می‌خواهید بدانید طلاق توافقی چیست و انجام آن چقدر هزینه دارد باید هزینه تمام اموری را که در جریان طلاق انجام می‌شود را جداگانه بررسی کنید. هزینه طلاق توافقی شامل موارد زیر است.

  • هزینه ثبت دادخواست
  • هزینه مشاور خانواده
  • هزینه طلاق در محضر
  • هزینه حق الوکاله وکیل برای طلاق توافقی
  • هزینه آزمایش بارداری قبل از طلاق

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این هزینه‌ها را کدام یک از زوجین باید پرداخت کنند. واقعیت این است که چون طلاق بین زوجین توافقی است، تمام هزینه‌ها هم باید به‌صورت مشترک پرداخت شود. این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه مشاوره خانواده که بعد از ثبت دادخواست و تعیین شعبه دادگاه تعیین می‌شود، در شهرهای مختلف با هم تفاوت دارد.

جمع‌بندی

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می‌شود که در آن زوجینی که برای ادامه زندگی با هم سازش ندارند، قبل از مراجعه به دادگاه، خودشان  بر سر مسائلی نظیر نفقه، مهریه،  استرداد جهیزیه یا حضانت فرزندان با هم به توافق می‌رسند. در این مطلب سعی کردیم پاسخی جامع به کسانی ارائه کنیم که می‌پرسند طلاق توافقی چیست و چه مراحلی دارد. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

وکلای مجرب وکالت تاپ با سابقه‌ای درخشان در زمینه به سرانجام رساندن پرونده‌های طلاق می‌توانند صفر تا صد پرونده‌های طلاق توافقی را در کوتاه‌ترین زمان بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌دهند. مزیت استفاده از خدمات این موسسه حقوقی این است که حق الوکاله‌های مناسبی دریافت می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا