دانستنی های حقوقی

مطالبه مهریه در طلاق توافقی در سال 1402

مقدمه

طلاق توافقی یکی از انواع رایج طلاق است که بین زوجین انجام می‌شود. در این نوع از طلاق، زوج و زوجه هر دو رضایت دارند تا ازدواج آن‌ها باطل شده و از هم جدا شوند. در بحث طلاق توافقی، تعیین و تکلیف مطالبه مهریه در طلاق توافقی مهم‌ترین موضوع است. زوجین بایستی در هنگام طلاق توافقی بر سر مهریه و نحوه‌ی پرداخت آن به توافق برسند. هر آنچه که زن و مرد در مورد مهریه به توافق رسیده باشند رأی دادگاه نیز بر مبنای همان صادر خواهد شد.

شایان ذکر است که علی رغم اینکه مهریه در سند ازدواج سکه است اما با توافق زوجین می‌توان آن را  به وجه نقد و یا سایر وسیله‌های گران قیمت تبدیل کرد. به دلیل اهمیت موضوع مطالبه مهریه در طلاق توافقی، می‌خواهیم آن را به طور کامل و جامعی بررسی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مطالبه مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی در دوران عقد و مطالبه مهریه

دوران عقد به فاصله زمانی بین جاری شدن عقد و شروع زندگی زناشویی گفته می‌شود. انجام رابطه زناشویی بین زوجین، از دید قانون یکی از موارد تعیین کننده در مهره است. اگر زن و مرد با هم نزدیکی داشته باشند، مرد موظف است تمامی مهریه را مطابق با آنچه که در عقدنامه وجود دارد به زن بپردازد. البته در اکثر طلاق‌های توافقی شاهد آن هستیم که زن تمام یا بخشی از مهریه خود را بخشیده و مقداری از آن را دریافت می‌کند تا طلاق انجام شود.

اما اگر در فاصله زمانی بین عقد و آغاز زندگی زناشویی، زوجین تصمیم به طلاق بگیرند و رابطه زناشویی بین آن‌ها برقرار نشود یا به عبارت دیگر زن باکره باشد، زن  تنها می‌تواند نصفی از مهریه‌ای را که در عقدنامه ثبت شده است مطالبه کند. البته این مطالبه مهریه در طلاق توافقی نیز می‌تواند بنا بر توافق زوجین تغییر کند.

به طور کلی در بحث طلاق توافقی چه قبل از شروع زندگی زناشویی چه پس از آن، رأی دادگاه برای مهریه، مطابق با آنچه که طرفیت توافق کرده باشند صادر می‌شود.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

به طور کلی مهریه طلاق توافقی به دو شیوه پرداخت می‌شود، به طور کامل و یک جا به طور قسطی. در ادامه هر کدام از این حالات را برای شما به طور کامل شرح داده‌ایم.

پرداخت کامل و یک جا مهریه در طلاق توافقی

در شیوه اول زوج، موارد تعیین شده و توافق شده بین طرفیت را به زوجه می‌پردازد و پس از آن طلاق انجام می‌شود. در این حالت هیچ ارتباطی بین زن و مرد باقی نمانده و هر کدام از آن‌ها به سمت زندگی خود می‌روند.

پرداخت قسطی مطالبه مهریه در طلاق توافقی

اما در حالت دوم که بسیار رایج‌تر است، زوج توانایی پرداخت یک جای مهریه را ندارد یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. در این شرایط مهریه به مبالغ کم‌تر تر تقسیم شده و در هر دوره مشخص به حساب زوجه واریز می‌شود. تعیین دوره‌ها (هر ماه یک بار، هر سه ماه یک بار، هر شش ماه یکبار و…) و مبلغ واریزی در هر دوره نیز بنا به توافق طرفیت انجام می‌شود. در حالت دوم چون زوجه مهریه خود را به طور کامل دریافت نکرده است، چک و یا سفته‌ای به همان میزان ارزش مهریه از زوج دریافت می‌کند. اگر در هنگام طلاق، زوجه بابت مطالبه مهریه در طلاق توافقی چک یا سفته‌ای اخذ کرده باشد، می‌تواند در صورت عدم وصول مهریه‌اش، با استناد به مدارک و حکم دادگاه، چک و سفته را به حالت اجرا گذاشته و حکم جلب زوج و توقیف اموال وی را بگیرد.

اما اگر سند تجاری از بابت مهریه دریافت نشده باشد و زوج در مواعد توافق شده مهریه را پرداخت نکند زن می‌تواند از طریق دادگاه و با دادن دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند توجه داشته باشید که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی‌گردد. اگر قبوض اقساطی توسط دفترخانه طلاق صادر شده باشد و مرد پرداخت نکند با مراجعه خانم به دفتر طلاق اجرائیه صادر می‌شود.

توجه داشته باشید که با استناد به ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده صرفاً تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن دادگاه در صورت نپرداختن اقساط جلب صادر می‌شود. اگر زوج 110 سکه بهار آزادی یا معادل آن را پرداخته باشد و همچنان بایستی مبلغی را برای زوجه به عنوان مهریه بپردازد و از این کار امتناع می‌کند، بایستی زوجه اموال وی را به دفتر ثبت اسناد معرفی کند. پس از انجام این کار، دادگاه با بررسی شرایط، حکم جلب یا برائت زوج را صادر می‌کند.

نکات مهم در مهریه قسطی در طلاق توافقی

اگر شما یا اطرافیانتان به صورت توافقی تصمیم به طلاق گرفته‌اید و قرار است مهریه در طلاق توافقی به‌صورت قسطی پرداخت شود، بایستی به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورتی که پرداخت تعدادی از مهریه به بعد از طلاق موکول شده باشد، ازدواج مجدد زوجه مانع استحقاق دریافت مهریه قبلی او نمی‌شود.
  • امکان جلب همسر سابق به دلیل نپرداختن اقساط مهریه بالای ۱۱۰ سکه وجود ندارد. در این حالت زوجه فقط می‌تواند اموال وی را توقیف نماید یا اگر زوج کارمند باشد، یک چهارم یا یک سوم حقوق وی را توقیف کند.
  • طرفیت می‌توانند از قبوض اقساطی که توسط دفتر طلاق صادر می‌شود برای اقساط مهریه استفاده کنند.
  • حتماً شرایط طلاق و مهریه را با یک وکیل در میان بگذارید و مطابق با مشورت و نظرات او عمل کنید.

مزایای استفاده از وکیل مهریه در طلاق توافقی

در شهر تهران و کرج آمار طلاق به صورت توافقی بسیار بالا می باشد و بسیاری از افراد بر این باورند که چون طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود، هیچ نیازی به وکیل وجود ندارد. اما در حقیقت کمک گرفتن از وکیل مهریه در کرج و همچنین وکیل طلاق توافقی در کرج در این زمینه می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد که از جمله از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تسریع در انجام مراحل دریافت مهریه
  •    عدم نیاز به حضور زوجه در دادگاه
  • در صورت شناسایی اموال زوج، وکیل می‌تواند آنها را توقیف کند.
  • در صورت عدم پرداخت مهریه، حکم جلب توسط وکیل گرفته می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت با کمک گرفتن از یک وکیل مجرب و با تجربه، فرایند طلاق شما سریع‌تر و بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد و اگر مفادی در توافق نامه بر زیان شما باشد، وکیلتان آن را به شما اطلاع خواهد داد.

دفتر وکالت تاپ

اگر شما نیز قصد طلاق توافقی دارید و میخواهید مطالبه مهریه در طلاق توافقی را به صورت جدی پیگیری کنید، می‌توانید تمامی سؤالات خود را درمورد این نوع طلاق، فرایند انجام، مهریه و… با وکلای ما در میان بگذارید و جواب تمامی سؤالاتتان را بگیرید. همچنین موسسه حقوقی وکالت تاپ با به‌کارگیری مجربت ترین و باسابقه‌ترین وکلا در سراسر ایران، آماده خدمات رسانی برای شما در انواع زمینه‌های دعوی به خصوص طلاق است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا