دانستنی های حقوقی

طلاق بائن چیست؟ (بررسی کامل) 1402

واژه طلاق، یکی از واژه‌های منفور در خانواده‌هاست که قربانیان زیادی را گرد خود جمع کرده است. لفظ حرام‌ترین حلال خدا هم شاید به همین علت روی آن نهاده شده است. با این حال روز به روز آمار طلاق افزایش می‌یابد. البته طلاق انواع مختلف دارد و هر کدام نیز شرایط و مقررات مربوط به خود را داراست. طلاق بائن نیز یکی از انواع طلاق‌هاست. اگر می‌خواهید بدانید طلاق بائن چیست و به چه نوع طلاقی گفته می‌شود، با ما همراه باشید.

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن چیست؟

طلاق بائن در اصل مقابل طلاق رجعی قرار می‌گیرد. در طلاق رجعی، زوجین می‌توانند قبل از پایان عده، به همدیگر رجوع کنند و مسئولیت‌هایی نیز در قبال همدیگر دارند؛ اما در مورد طلاق بائن شرایط متفاوت است. ابتدا باید ببینید شرایط طلاق بائن چیست.

در طلاق بائن، مرد نمی‌تواند به همسر خود در ایام عده طلاق رجوع کند و بدون عقد کردن زندگی خود را از نو شروع کنند.

در این نوع طلاق، در زمان عده زن حق دریافت نفقه را ندارد. تفاوت دیگری که این نوع طلاق با طلاق رجعی دارد، این است که در طلاق رجعی اگر یکی از طرفین فوت کند، طرف دیگر از او ارث می‌برد؛ اما در طلاق بائن این‌گونه نیست و ارثی از همدیگر در زمان عده هم نخواهند برد.

حال ممکن است این سؤال پیش آید که چه زمان طلاق از نوع بائن است و انواع طلاق بائن چیست.

انواع طلاق بائن چیست و چه شرایطی دارند؟

در قانون مدنی ماده ۱۱۴۵، انواع طلاق بائن بررسی شده است که هر کدام نیز شرایط خود را دارند. انواع طلاق بائن به شرح زیر هستند.

مطلب مرتبط: وکیل طلاق در کرج

1. طلاق زن یائسه و زن با سن پایین

برای طلاق بائن، شرایط سنی نیز تأثیرگذار است. به عنوان مثال سن کمتر از ۹ سال یا طلاق زنی که هنوز ۹ سال او تمام نشده است، از نوع طلاق بائن است. از طرفی طلاق زن یائسه نیز از این نوع است و در صورت طلاق زن در این سن، نیاز به عده نگه داشتن نیست. اگر زوجین پس از طلاق بخواهند به همدیگر رجوع کنند، باید عقد مجدد صورت گیرد.

2. طلاق قبل از نزدیکی یکی از انواع طلاق بائن

در صورتی که نزدیکی بین زن و مرد وجود صورت نگرفته باشد و رابطه زناشویی رخ نداده باشد، طلاق از نوع بائن در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر در زمان عقد و قبل از رابطه زناشویی زن و شوهر از هم جدا شوند، امکان رجعت در زمان عده وجود ندارد.

3. طلاق بائن پس از سه طلاق متوالی

یک مرد تا سه بار می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و پس از سه بار نمی‌تواند رجعت کند. ممکن است این سؤال پیش آید که در این مورد شرایط طلاق بائن چیست؟ در اصل اگر زن با فرد دیگری ازدواج کند و پس از طلاق مجدداً به شوهر سابق خود برگردد، امکان عقد و ازدواج وجود دارد. در غیر این صورت پس از سه بار طلاق متوالی، نیاز به عده نگه داشتن نیست.

4. طلاق خلع و مبارات

یکی دیگر از انواع طلاق بائن، طلاق خلع و مبارات است. اما در این مواقع، شرایط طلاق بائن چیست؟ طلاق خلع، طلاقی است که به سبب کراهت زن از مرد اتفاق می‌افتد. طلاق مبارات نیز به علت کراهت طرفین از همدیگر واقع می‌شود. در نوع طلاق خلع، باید معادل یا کمتر از مهریه را به مرد بدهد تا او به طلاق راضی شود. در این شرایط نیز امکان رجوع مرد وجود ندارد. در صورتی که زن قصد کند مالی را که به مرد داده است، پس بگیرد، در این شرایط هم مرد می‌تواند رجوع کند.

در مواردی که ذکر شد، متوجه شدید که طلاق بائن چیست و چه انواعی دارد. هر نوع طلاقی که در جامعه رایج است، دارای احکام مختص به خود است و از دین اسلام و قرآن گرفته شده است.

احکام طلاق بائن چیست؟

بر اساس قانون مدنی و شرع دین اسلام، احکامی برای طلاق بائن در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی این احکام می‌پردازیم.

  • زن و شوهر در زمان طلاق باید دارای شرایط بلوغ، عقل و اختیار باشند.
  • در طلاق بائن از نوع خلع و مبارات، زن باید معادل، کمتر یا بیشتر از مهریه را بر اساس شرایط و توافق طرفین به مرد پرداخت کند.
  • صیغه طلاق نباید در زمان عادت ماهیانه زن جاری شود.
  • در صورتی که زن باکره یا یائسه نیست، از زمان جاری شدن صیغه طلاق، باید به مدت سه ماه و ده روز عده نگه دارد.
  • دادخواست طلاق از سوی طرفین باید به دادگاه از طریق دفاتر خدمات الکترونی قضایی، ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت ثبت شود.

حال که می‌دانید احکام طلاق باین چیست باید به این نکته هم توجه داشته باشید که با حصول شرایطی می‌توان طلاق بائن را به طلاق رجعی تبدیل کرد. در ادامه بیشتر با این مقوله آشنا می‌شوید.

در چه شرایطی طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، در طلاق بائن زوجیت به طور کامل از بین می‌رود. در صورتی که طلاق رجعی این وضعیت را ندارد و زوجیت هم به طور کامل تا مدتی از بین نمی‌رود.

در طلاق از نوع بائن در اصل مهریه توسط زن بخشیده می‌شود و حتی در شرایطی ممکن است نیاز به پرداخت مهریه از طرف زن هم وجود داشته باشد. در طلاق بائن زن در دوران عده خود نمی‌تواند مهریه‌اش را از مرد طلب کند. در صورتی که زن مهریه خود را مطالبه کند،  حق رجعت نیز برای مرد فعال شده و مرد می‌تواند مجدداً به زن رجوع کند.

چگونه برای طلاق بائن اقدام کنیم؟

برای انجام خدمات قضایی،  گاهی اوقات زن و شوهر نمی‌دانند چه باید بکنند و چه حقوقی دارند. در این مواقع باید دقت داشته باشید که بهترین خدمات قضایی را به کمک یک وکیل خوب دریافت کنید.

سایت وکالت تاپ با گروه حرفه‌ای و کاربلد خود این شرایط را برای کاربران فراهم کرده است تا بهترین وکلا را برای مسائل حقوقی خود در اختیار داشته باشند. گاهی اوقات نیاز است تا رفت و آمد زیادی داشته باشید و مدت‌ها طول می‌کشد تا پروسه طلاق به اتمام برسد. این فرایند خسته‌کننده را به راحتی با استفاده از خدمات معرفی وکیل موسسه حقوقی وکالت تاپ به اتمام برسانید. به علاوه بهترین وکیل در این گروه به شما معرفی می‌شود تا با تجربه بالا و مرتبط خود بتواند احقاق حق فرد را به نحو احسن انجام دهد.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

طلاق بائن به طلاقی گفته می‌شود که پس از آن زوجیت به طور کامل از بین می‌رود و امکان رجوع مرد تا پایان زمان عده وجود ندارد. اما شرایط طلاق بائن چیست؟ طلاق در سنین یائسگی و زیر ۹ سال، طلاق کراهت زن و شوهر از همدیگر، طلاق قبل از رابطه زناشویی و … از مواردی هستند که طلاق بائن محسوب می‌شوند. البته با حصول شرایطی می‌توان این طلاق را به طلاق رجعی تبدیل کرد و امکان رجوع مرد در آن شرایط وجود دارد.

اگر قصد دارید برای طلاق اقدام کنید می‌توانید از خدمات گروه حرفه‌ای و کاربلد وکالت تاپ بهره ببرید تا بهترین وکیل را در حوزه مورد نیاز شما معرفی کنند و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا