دانستنی های حقوقی

حکم خیانت مرد به زن چیست؟ بررسی کامل 1402

مقدمه

یکی از معضلات اجتماعی و حقوقی فراگیر در جامعه امروزی خیانت است که معمولا باعث فروپاشی کانون خانواده می‌شود. برخی از افراد به دلایل مختلف از جمله حفظ آبرو، آینده فرزندان، وابستگی مالی و … پس از مطلع شدن از موضوع خیانت سکوت می‌کنند اما برخی دیگر این مسئله را به صورت حقوقی پیگیری و شکایت می‌کنند. یکی از معضلات فراگیر خیانت مرد به زن است که در این مطلب به حکم خیانت مرد به زن و ارزیابی جنبه‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

حکم خیانت مرد به زن

تعریف خیانت چیست

به طور کلی خیانت رابطه پنهانی و صمیمانه مرد متاهل با جنس مخالف تعریف می‌شود که خلاف عرف است و جز جرایم منافع عفت به شمار می‌رود. در ماده 67 قانون تعریف خیانت به طور واضح اینگونه ذکر شده است:

«هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت (محرم نشده باشند) نباشد مرتکب این امر خلاف (غیر زنا) شوند، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد».

واژه خیانت به معنی انجام دادن کاری خلاف عهد و پیمان است. در ازدواج نیز این موضوع به داشتن روابط خارج از چارچوب تعبیر می‌شود. در واقع در صورتی که فرد متاهل با فردی جز همسر خود در رابطه‌ای پنهانی لذت‌هایی را تجربه کند. خیانت به دو دسته روابط جنسی و روابط نامشروع تقسیم می‌شود:

  1. روابط نامشروع
  2. روابط نامشروع خارج از ازدواج

در قانون تعریف کامل و دقیقی از روابط نامشروع ذکر نشده است. اما با بررسی نظرات قوه قضاییه و رای های صادر شده پیامک، تماس تلفنی و تنها بودن با شخص سوم در مکان‌های عمومی و در داخل خودرو به روابط نامشروع تعریف نمی‌شوند.

روابط نامشروع شامل کارهایی از جمله بوسیدن، لمس کردن و … گفته می‌شود. در نتیجه یک مکالمه ساده بین دو نفر به خیانت مرد به زن تلقی نخواهد و قابل اثبات نیست. البته موضوع و محتوای گفت و گو نیز مهم است و در صورتی که شامل مسائل جنسی و گفت و گوی‌های عاشقانه باشد احتمال اینکه به عنوان رابطه نامشروع در نظر گرفته شود وجود دارد.

روابط جنسی خارج از ازدواج

از طرفی دیگر برعکس رابطه نامشروع که تعریف مشخصی در قانون ندارند. روابط جنسی به طور کامل در قانون مجازات‌های اسلامی تعریف شده است. انواع روابط جنسی خارج از ازدواج به‌صورت زنا یعنی رابطه جنسی بین مرد و زن، لواط که یعنی رابطه بین دو مرد و مساحقه که به رابطه بین دو زن می‌گویند عنوان می‌شود.

یکی از موارد حکم خیانت مرد به زن روابط جنسی است که برخلاف روابط نامشروع به طور کامل در قانون معنی و توضیح داده شده است. روابط جنسی به سه دسته زنا یعنی رابطه بین مرد و زن، لواط یعنی رابطه بین مرد و مرد و مساحقه یعنی رابطه بین زن و زن تقسیم می‌شود.

مطلب مرتبط: وکیل کیفری در کرج

تعریف زنا چیست؟

تعریف زنا مطابق ماده 221 قانون مجازات اسلامی رابطه جنسی بین مرد و زنی که با یکدیگر محرم نباشند. در صورتی که خیانت مرد به زن انجام شود و این خیانت به صورت زنا باشد از آنجایی که مرد متاهل است جرم آنها زنای محصنه است که باعث اجرای حکم سنگسار می‌شود.

زنای محصنه نیز به فردی اطلاق می‌شود که متاهل است و همسر او دائمی و بالغ و  همچنین خودش هم عاقل و بالغ است و شرایط کافی برای برقراری رابطه جنسی با همسر خود را دارد و با تمام موارد ذکر شده انتخاب او زنا بوده است. حکم زنای محصنه سنگسار است.

راه‌های اثبات زنا

زنا یکی از جرایم سنگین است که در مواردی باعث صدور حکم اعدام می‌شود و علاوه بر این با حیثیت افراد نیز در ارتباط است. در نتیجه اثبات آن بسیار سخت است. این موضوع شامل خیانت مرد به زن یا زنای غیر محصنه نیز است. این راه‌ها به طور کلی شامل موارد زیر است.

  • اقرار به زنا
  • شهادت شاهدان
  • علم قاضی

دقت کنید که هر کدام از این راه‌های ذکر شده دارای شرایط خاص هستند. به‌عنوان‌مثال اقرار به زنا باید 4 بار و در مقابل قاضی گفته شود. همچنین شاهدان باید 4 مرد بالغ یا 3 مرد و 2 زن باشند. مورد آخر نیز علم قاضی است. در نظر بگیرید که تمامی این راهکارها دارای جزئیات و پیچیدگی‌های خاص است که افراد عادی از آن آگاه نیستند و بهتر است برای آگاه شدن از شرایط و جزئیات با یک وکیل مجرب و حرفه‌ای تماس بگیرید.

حکم خیانت مرد به زن چیست؟

در قانون چیزی تحت عنوان حکم خیانت مرد به زن مطرح نشده است و این موضوع تنها در صورتی قابل پیگیری است که علقه زوجیت انجام نشده باشد. این موارد شامل زنا یا رابطه نامشروع است. همچنین این موارد جز جرایمی است که حتی اگر شاکی شکایت خود را پس بگیرد یا شاکی خصوصی نداشته باشد محکوم مجازات خواهد شد.

حکم رابطه نامشروع:

حکم رابطه مشروع که قبل‌تر به بررسی تعریف آن پرداختیم شلاق تعزیری تا 99 ضربه شلاق است.

حکم زنای محصنه:

در صورتی که اثبات شود مرد مرتکب زنای محصنه شده حکم او می‌تواند شلاق حدی، سنگسار و اعدام باشد.

مطلب مرتبط: حکم خیانت زن به شوهر

نکته مهم در شکایت خیانت مرد به زن

در صورتی که ادله محکم در دست ندارید و اثبات کردن جرم رابطه نامشروع یا زنا مطمئن نیستید بهتر است شکایت نکنید. چون در صورتی که این جرم در دادگاه اثبات نشود شاکی به افترا محکوم می‌شود که مجازات در پی دارد. افترا به این معنی است که جرمی از طریق‌های مذکور در قانون به فردی نسبت داده شود اما آن فرد مجرم نباشد.

جرم افترا رابطه نامشروع:

در صورتی که تهمت جرم رابطه نامشروع را به کسی بزنید و نتوانید آن را اثبات کنید به جرم افترا محکوم خواهید شد که 74 ضربه شلاق و یک ماه الی یکسال حبس در پی دارد.

جرم قذف:

طبق قانون مجازات اسلامی درصورتی‌که به فردی تهمت برقراری زنا را بزنید و ادله کافی برای اثبات آن نداشته باشید به جرم قذف محکوم می‌شوید. جرم قذف عبارت است از 80 ضربه شلاق حدی.

ازدواج مجدد مرد:

برای بسیاری این سوال پیش آمده است که آیا ازدواج دائم یا موقت مرد خیانت زن به مرد تلقی می‌شود؟ در قانون اساسی کشور ما مسئله چند همسری برای مردان امکان پذیر است و مرد می‌تواند تا 5 زن عقدی داشته باشد اما این تنها در صورتی قانونی و شرعی است که همسر اول رضایت داشته باشد. حکم ازدواج دائمی برای مردان از 6 الی 24 ماه حبس است. در صورت ازدواج موقت مرد به مجازات قانونی محکوم نمی‌شود و صرفا زن با اثبات آن می‌تواند طلاق و مهریه را مطالبه کند. اثبات ازدواج موقت با پیدا کردن و ارائه صیغه نامه و اثبات ازدواج دائم از طریق ارائه شناسنامه است.

مطلب مرتبط: طلاق از طرف زن

در این مطلب به بررسی حکم خیانت مرد به زن و تشریح موارد قانونی مربوط به آن پرداختیم. لازم به ذکر است که این موارد به صورت کلی گفته شده و هر کدام دارای پیچیدگی‌ها و جزئیات خاص است. در صورتی که قصد شکایت از همسر خود را دارید بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با یک وکیل مجرب تماس بگیرید. وکالت تاپ با دارا بودن تیم حرفه‌ای و مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره و وکالت در زمینه به شما هستند.

4.6/5 - (41 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا