دانستنی های حقوقی

حکم خیانت زن به شوهر در سال 1402 (بررسی کامل)

مقدمه

در این مقاله به صورت کامل میخواهیم حکم خیانت زن به شوهر را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید: یکی از شایع‌ترین مسائل و مشکلات حقوقی امروزه خیانت در روابط زناشویی است. این معضل فراگیر باعث سست شدن و از بین رفتن خانواده‌ها می‌شود. همچنین با افزایش آمار خیانت در جامعه، اعتماد به همسر نیز کمتر می‌شود و باعث ظن و بدگمانی می‌شود که در بعضی مواقع این بدگمانی‌ها درست و در بسیاری مواقع غلط و نا به جاست.

حکم خیانت زن به شوهر

همچنین در نظر بگیرید که تعریف قانون از خیانت با تعریف عام از خیانت متفاوت است و برای شکایت از همسر به جرم خیانت باید ادله کافی جهت اثبات داشته باشید. در این مطلب ما به بررسی حکم خیانت زن به شوهر، نحوه اثبات و حکم آن می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.معنی لغوی خیانت، عمل کردن به صورت مخفیانه و برخلاف چیزی است که به آن عهده و پیمان شده است. یکی از مواردی که در اسلام جرم انگاری شده است خیانت زن به شوهر است. این جرم دارای سطوح مختلف و مجازات‌های مختلف است که گاه می‌تواند بسیار سنگین باشد.

تعریف خیانت زن به شوهر

همانطور که گفتیم تعریف قانون از خیانت با تعریف عام مرد متفاوت است. در تعریف قانون خیانت زن به شوهر به این معنی است که زن متاهل وارد رابطه عاطفی یا جنسی با مرد مجرد یا متاهل دیگر شود. از مصداق‌های بارز آن می‌تواند به رابطه نامشروع یا زنا اشاره کرد که هر کدام تعاریف و مجازات خاص دارند.

رابطه نامشروع دون زنا

یکی از موارد خیانت زن به مرد رابطه نامشروع دون زنا است یعنی رابطه نامشروعی که در آن زنا اتفاق نیفتاده است. رابطه نامشروع تعریف دقیقی در قانون ندارد اما به طور کلی به لمس بین زن و مرد نامحرم اطلاق می‌شود که کمتر از زنا باشد. در واقع بوسیدن، در آغوش کشیدن و لمس کردن از جمله موارد رابطه نامشروع محسوب می‌شوند. در صورتی که زن متاهل این کار را انجام دهد به جرم خیانت زن به مرد محکوم می‌شود.

مطلب مرنبط: حکم خیانت مرد به زن

رابطه نامشروع زنا

رابطه نامشروع زنا تعاریف بسیار دقیقی دارد و به رابطه بین زن و مرد نامحرم چه متاهل و چه مجرد اطلاق می‌شود. رابطه نامشروع زنا به این صورت است که رابطه جنسی به طور کامل برقرار شود یعنی الت تناسلی مرد وارد واژن یا مقعد زن شود.

اثبات خیانت زن به مرد

اثبات خیانت مرد به زن وابسته به اینکه رابطه نامشروع یا زنا باشد متفاوت است و هر کدام شرایط ویژه دارند. لازم به ذکر است که هر دوی آنها شرایط سخت و ادله محکم نیاز دارند. اثبات زنا در بسیاری موارد غیرممکن است.

اقرار

یکی از روش‌های اثبات جرم رابطه نامشروع یا رابطه زنا اقرار فردی است که مرتکب جرم شده است. اقرار باید در شرایطی از جمله بدون فشار یا زور، سلامت عقلی کامل و در مقابل قاضی انجام شود. در خصوص زنا اقرار باید 4 مرتبه توسط فرد مجرم گفته شود.

شهادت شهود

یکی دیگر از راه‌های اثبات رابطه نامشروع شهادت شهود است. جهت اثبات رابطه نامشروع باید دو مرد عادل شهادت دهند. همچنین برای اثبات رابطه زنا باید 4 مرد یا 3 مرد و 2 زن شهادت دهند. شهادت آنها هم باید به صورتی باشد که تمامی افراد هم زمان در زمان وقوع زنا در آنجا حضور داشته باشند تا شهادت پذیرفته شود.

ارائه عکس، فیلم، فایل صوتی و نوشته

به چنین مدارکی اماره می‌گویند. اماره به معنی اشارات است و نمی‌توانند به عنوان یک مبنای محکم جهت صدور حکم قرار بگیرند.

مجازات خیانت زن به مرد

در صورتی که اثبات شود که زن به همسر خود خیانت کرده است مشمول مجازات می‌شود. این مجازات با توجه به جرم انجام شده متفاوت است. مجازات اسلامی وابسته به رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا احکام مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

رابطه نامشروع دون زنا

در صورتی که ثابت شود زن مرتکب گناه رابطه نامشروع شده است بر طبق ماده 637 مشمول مجازات خواهد شد که 99 ضربه شلاق تعزیری است.

رابطه زنا

در صورتی که ثابت شود زن مرتکب گناه زنا شده است بر اساس اینکه شرایط احصان داشته یا خیر حکم او متفاوت است. احصان عبارت است از همسر شرعی، دائمی، بالغ که هر زمان که زن تمایل داشته باشد بتواند با او رابطه جنسی داشته باشد. در صورتی که زن بدون شرایط احصان مرتکب زنا شود به صد ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود. اما در صورتی که زن مرتکب جرم زنا با وجود شرایط احصان شود حکم او اعدام خواهد بود.

تعریف شلاق تعزیری و حدی

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت شلاق تعزیری و حدی چیست و هر کدام چه تعاریفی دارند. شلاق حدی مجازاتی ثابت و قطعی است که نوع و میزان آن کاملاً در قانون ذکر شده است. این بدان معنی است که قاضی نمی‌تواند در میزان حکم دخل و تصرف کند. جرایمی از جمله زنا، قذف و شرب خمر حکم مجازات حدی دارند. اما شلاق تعزیری قابل تخفیف یا تبدیل است و قاضی صادر کننده در اجرای این حکم حق تصرف دارد.

در بسیاری از موارد پس از مطلع شدن مرد از خیانت همسر زوجین تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند که در این صورت مرد از همسر خود به جرم خیانت مرد به زن شکایت نمی‌کند و زن نیز مهریه خود را می‌بخشد.

مهریه در خیانت زن به مرد

سوال بسیاری از افراد این است که در صورت خیانت زن به شوهر به او مهریه تعلق می‌گیرد؟ در جواب این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که هنگامی که پس از عقد، مهریه متعلق به زن است. در واقع در صورتی که مرد از همسر خود شکایت کند و خیانت زن به شوهر اثبات شود، زن با مجازات اسلامی مواجه می‌شود اما همچنان مهریه به او تعلق دارد و در صورت مطالبه مرد باید آن را به او پرداخت کند.

مطلب مرتبط: وکیل مهریه در کرج

نفقه و اجرت المثل در خیانت زن به مرد

مهریه و نفقه در هر صورت به زن تعلق دارد و حتی رابطه نامشروع باعث گرفته شدن حق نفقه از زن نخواهد شد. همچنین اجرت المثل نیز با توجه به تشخیص کارشناسان به او تعلق خواهد گرفت.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی حکم خیانت زن به شوهر پرداختیم. در ابتدا تعریف خیانت از منظر قانون و سپس راه‌های اثبات آن را ذکر کردیم و در نهایت به مجازات و پرداخت مهریه را بررسی کردیم. لازم است بدانید که مسائل حقوقی جزئیات و پیچیدگی‌های منحصر به فرد دارند که افراد عادی از آن آگاه نیستند. پس بهتر است با یک وکیل مجرب و آگاه مشورت کنید. گروه حقوقی وکالت تاپ آماده ارائه مشاوره در زمینه مسائل حقوقی به شماست. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این گروه تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. باتوجه به اشاره به مدارک این حکم بسیارناعادلانه وبرخلاف قوانین خدامیباشدوزنهابرای همین حکم بسیارمهربانانه دارن خیانت میکنند امیدوارم کسانی که این حکم ناعادلانه روتاییدکردن خودشون روزی گرفتارچنین جرمی بشوندتابدانند ازقتل نفس هزارادم بدتراست اینکارزن شوهرداراین حکم بایدبازنویسی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا