دانستنی های حقوقی

حکم تهدید به مرگ چیست؟ بررسی کامل [1402]

حکم تهدید به مرگ چیست؟ در قانون ایران چه مجازاتی برای فرد متهم، وجود دارد؟ برای اثبات تهدید به دادگاه، چه مدارکی لازم است؟

اگر فردی هستید که در مورد تهدید شدن به مرگ  مطلبی شنیده و یا خودتان آن را تجربه کرده‌اید، احتمالاً این سؤالات اولین چیزی است که به ذهن شما خطور می‌کند، در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل با حکم تهدید به مرگ آشنا کنیم و به بررسی جزئیات آن بپردازیم.برای اطلاع پیدا کردن راجع به این جرم و مجازت آن، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حکم تهدید به مرگ چیست؟

تهدید به مرگ چیست؟

معنای کلی تهدید، ترساندن یا به خطر انداختن است و حتی اگر این عمل تنها به یک گفته نیز ختم شود، جرم تهدید رخ‌داده است. بر همین اساس، تهدید به مرگ نیز، ترساندن یک شخص یا خانواده او به مرگ است.

اما ممکن است این جرم به صورت‌های مختلفی شکل بگیرد. مثلاً با تهدید به آبروریزی، شخصی را مجبور به انجام کاری کنند که خودش علاقه‌ای به آن ندارد، یا با تهدید به مرگ، اقدام به اخاذی کرده و شخصی را مورد آزار روحی و روانی قرار دهند.

گاهی تهدید همراه با جرم‌های دیگری مانند، ضرب و شتم، اخاذی، سرقت و حتی قتل صورت می‌گیرد که روند بررسی و حکم آنها جداست؛ اما خود تهدید بدون هیچ عمل دیگری، جرم محسوب شده و مجازات مربوط به خود را دارد، صورت‌های مختلف تهدید، مدت‌زمان و حتی مکان تهدید نیز می‌تواند در مجازات و حکم تهدید به مرگ، متفاوت باشد.

نحوه شکایت جرم تهدید به مرگ چگونه است؟

هرگاه جرم تهدید رخ دهد، شما قادر هستید با به‌همراه‌داشتن مدارک، از طریق مراجعه به دادسرا، کلانتری محل وقوع جرم و یا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت خود را ثبت کنید.

بعد از اینکه شکایت در یکی از مراکز اشاره شده ثبت گردید، یک پیامک تأیید برای شما ارسال می‌شود و باید برای بررسی‌های بعدی، منتظر بمانید.

برای اثبات ادعای تهدید به مرگ، چه مدارکی نیاز است؟

طبیعتاً اثبات تهدید نیز مانند سایر جرم‌ها، به مدارک روشنی نیاز دارد که قاضی پرونده را مجاب کند. طبق تجربه، سه مورد بیش از بقیه در اثبات ادعا تهدید به مرگ، مؤثر است و در کوتاه‌ترین زمان نتیجه دلخواه را به شما می‌دهد.

  1. اقرار شخص متهم

سریع‌ترین راه برای اثبات ادعا و شروع پیگیری قضایی، اقرار خود شخص است. فرد متهم باید نزد مقام قضایی، نوع و دلیل تهدید را بازگو کند.

  1. شهادت افراد حاضر

ممکن است گاهی تهدید در یک دعوا یا محل عمومی صورت گرفته باشد. در این صورت، اگر افراد حاضر کلمه تهدید به مرگ را شنیده باشند، می‌توانند با حضور در دادگاه و شهادت دادن، به اثبات ادعا و بررسی شکایت کمک کنند.

  1. علم و آگاهی قاضی

یکی دیگر از مواردی که در اثبات ادعا مؤثر خواهد بود، آگاهی قاضی پرونده است. در این روش قاضی با بررسی مدارک و ادله ارائه شده به دادگاه، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

این روش زمان زیادی می‌برد و حکم نهایی موقعی صادر می‌شود که با مدارک به دست آمده، جرم به طور کامل برای قاضی ثابت شده باشد.

مجازات و حکم تهدید به مرگ چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، احتمال دارد که همراه با تهدید، جرم‌های دیگری نیز صورت بگیرد که مجازات و حکم صادره برای آنها متفاوت است.

اما بر اساس قانون حاکم در کشور، مجازات تهدید، درجه ششم محسوب می‌شود و ممکن است مجازاتی بین 1 ماه تا 1 سال حبس یا 74 ضربه شلاق را برای فرد مجرم به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است که کم‌بودن شدت جرم یا رضایت شاکی، ممکن است به تعلیق حکم و بسته‌شدن پرونده توسط قاضی، منجر شود.

آیا در جرم تهدید به مرگ، حضور وکیل ضروری است؟

قطعاً اجباری در این کار وجود ندارد و هر شخص می‌تواند به‌تنهایی مراحل شکایت و پیگیری پرونده را طی کند. اما حتماً حضور یک وکیل در گرفتن نتیجه بهتر، مؤثر است.

هنگامی که جلسه دادگاه را شروع می‌کنید، تازه مشکلات آغاز می‌شوند و ممکن است به دلیل عدم توانایی و کم‌تجربه بودن، نتوانید این جرم را ثابت کنید.

مشاوره گرفتن از وکیل باتجربه، باعث می‌شود تا مراحل شکایت را اصولی آغاز کنید. همچنین در جمع‌آوری مدارک مورد نیاز، پیگیری‌های لازم و حتی مطرح‌کردن گفته‌های مهم در دادگاه هم به شما کمک می‌کند.

در نتیجه احتمال گرفتن نتیجه بهتر و البته سریع‌تر نیز بیشتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: وکیل کیفری در کرج

سؤالات متداول و پرتکرار

در این بخش به مهم‌ترین و پرتکرارترین سؤالات شما در مورد جرم تهدید، پاسخ می‌دهیم.

  1. آیا می‌توان برای تهدید پیامکی شکایت کرد؟

اگر تهدید به صورت جدی و در پی یک مشکل یا موضوعی رخ داده باشد، می‌توان بابت آن شکایت کرده و با ارائه اسکرین‌شات یا پرینت پیامک‌ها این ادعا را اثبات کرد.

  1. آیا تهدید به مرگ، زندانی دارد؟

بله. با اثبات جرم و رأی قاضی، جرم تهدید به مرگ بدون هیچ فعالیت دیگری، بین 1 ماه تا 1 سال حبس خواهد داشت.

  1. برای تهدید باید کجا شکایت کنم؟

با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادسرا یا کلانتری محل، می‌توان برای شکایت اقدام کرد.

  1. اگر در دعوا، ناخودآگاه فردی را به مرگ تهدید کنیم، آیا می‌تواند برای ما شکایت کند؟

بله. اگر طی دعوا با الفاظ مختلف اما به صورت مستقیم فردی را به مرگ تهدید کرده باشید، شخص می‌تواند با ارائه شاهد و مدارک مربوطه، علیه شما شکایت کند. البته بررسی پرونده و حکم تهدید به مرگ در این مورد، به رأی قاضی بستگی دارد.

  1. آیا می‌توان بدون مدرک از شخصی که تهدید به مرگ کرده، شکایت کرد؟ برای شکایت چه مدارکی معتبر است؟

خیر. برای شکایت و اثبات ادعای تهدید به مرگ، حتماً نیاز به مدرک خواهید داشت. شهادت ناظرین ماجرا و یا مدارکی مثل فیلم، پیامک و صوت ضبط شده برای ارائه به مراجع قانونی، معتبر هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را به‌صورت کامل با جرم تهدید و حکم تهدید به مرگ آشنا کنیم و به بررسی کامل آن بپردازیم.

طبیعتاً تهدید در هر سطحی می‌تواند آسیب‌های مختلف را برای فرد بزه‌دیده به دنبال داشته باشد که آسیب‌های روحی، مهم‌ترین آنها هستند، بنابراین بهترین راه برای مقابله با این مشکل و حل آن، کمک‌گرفتن از وکیل و اقدام قانونی خواهد بود.

وکالت تاپ، با بهره‌گیری از بهترین وکلای دادگستری در زمینه‌های مختلف، قادر است تا شما را در مسیر مشاوره، شکایت و بررسی روند حقوقی، همراهی کنند.

وکلای حاذق وکالت تاپ، نه‌تنها در گرفتن حکم تهدید به مرگ، بلکه در سایر مسائل قانونی مثل طلاق، حضانت فرزند، اختلافات خانوادگی، مشکلات ملک، ثبتی، کیفری و … سابقه طولانی‌مدت دارند و از تجربیات کافی برای حل مشکلات شما برخوردار هستند.

شما می‌توانید برای کمک‌گرفتن از وکلای حرفه‌ای وکالت تاپ، از طریق تماس تلفنی و مراجعه حضوری به دفتر مجموعه، اقدام کنید.

3.7/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا