دانستنی های حقوقی

خلع ید چیست؟

خلع ید چیست؟ خلع ید به معنای جلوگیری از تصرف غیر قانونی اموال منقول یا غیر منقول است که قانون گذار در ماده 308 قانون مدنی به عنوان غصب به آن پرداخته است.لذا واژه خلع ید به صورت صریح در قانون نیامده است.و منظور از غصب همان خلع ید است(به استثنا ماده 43 قانون مدنی که صراحتا از واژه خلع ید استفاده شده است)

خلع ید چیست؟

گاهی دعوای خلع ید به جهت تشابه با تخلیه ید و تصرف عدوانی اشتباه گرفته میشود،

برای دانستن تفاوت دعاوی مذکور به تفاوت دعاوی خلع ید،تصرف عدوانی و تخلیه ید مراجعه کنید.

انواع خلع ید چیست؟

  1. خلع ید غاصبانهتصرف هر شخص در ملک باید قانونی باشد لذا اگر تصرفی بر مبنای مالکانه نباشد و جنبه غاصبانه به خود بگیرد، خواهان میبایست مواردی را به اثبات برساند.از آن جایی که دعوای خلع ید غاصبانه قراردادی بین غاصب و کالک منعقد نشده،مالک برای اثبات این امر باید نیاز به دلایلی دارد.یکی از مواردی که مالک یا خواهان باید آن را به اثبات برساند، مالکیت او بر ملک استکه باید توسط سند رسمی اثبات شود و دادگاه این امر را از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک استعلام میگیرد.پس از اثبات ادعا،مالک یا خواهان میتواند دعوای خلع ید غاصبانه را مطرح کند.
  2. خلع ید امانیدر دعوای خلع ید امانی در ابتدا قراردادی مابین طرفین وجود داشته و رابطه حقوقی بین آنها شکل گرفته است این رابطه تا زمانی ادامه دارد که زمان قرارداد به پایان برسد(در صورتی که زمانی برای پایان قرارداد مشخص شده باشد)در این زمان مالک دیگر ملزم به ادامه قرارداد نمیباشد.اما اگر متصرف به تصرف خود ادامه دهد،غاصب شناخته میشود و ملک را به صورت غیر قانونی در اختیار دارد.در این زمان مالک یا خواهان میتواند دعوای خلع ید امانی را مطرح کند.
  3. خلع ید مشاعیدر مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید خواهد شد ولی تصرف محکوم له در ملک خلع ید شده، مشمول مقررات املاک مشاعی میباشد. لذا قانونگذار به طور استثنایی اجازه داده است مالک قسمتی از ملک مشاع بتواند کل ملک را خلع ید نموده و از تصرفات شریک یا غاصب جلوگیری کند.

مجموعه حقوقی وکالت تاپ با کادر مجرب و متخصص در زمینه حقوقی و کیفری

اعم از وکلای پایه یک دادگستری مدافع شما در کلیه دعاوی میباشد.

مطلب پیشنهادی: وکیل ملکی در کرج

جمعی از وکلای پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری سرکارخانم فاطمه مهرور
وکیل پایه یک دادگستری جناب آقای خدامی
وکیل پایه یک دادگستری سرکار خانم الهه قریشی

 

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا